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伝統装飾としてのヒンメリ


おおくぼともこ造形作家


  古代ヨーロッパに端を発する麦わらの伝統装飾。その中でもフィンランドのヒンメリに焦点をあて、2005年より独学で研究を始める。
  書籍刊行、展覧会やワークショプの開催を通して、日本国内にヒンメリを広める活動を行なう。
  数少ない文献から歴史的事実を基軸にひもとき、独自の体験や解釈をとけ込ませる過程で ヒンメリの原始的な素性に気がつく。
  次第に、” フィンランドの” ヒンメリという概念から解き放たれていく。
  草から糸をつくる、種から麦を育てるなど、その工程にも意識が向かう。
  完成形はミニマムになり、2012 年、点に辿りつく。
  ヒンメリと向き合うなかで見えてきた自然の摂理をもとに、「調和」の在り方を探求するとともに、
  創作過程もまた「調和」という世界にゆだねられるようになる。それは作り出す、という行為ではなく、
  自身の内の奥底の響きと共鳴しながら、自然に生まれてくる感覚である。

 

About the Author

Tomoko Okubo began research on straw crafts whose roots lie in ancient Europe beginning in 2005, with a particular emphasis on those produced in the Himmeli region of Finland. She has promoted Himmeli crafts in Japan through publications, exhibitions and workshops. The author reached a realization of the fundamental relationship between himmeli and human beings based on historical context, established through limited available texts, as well as experience and personal interpretation. The author has since been freed of a concept of “Finnish” himmeli, focusing instead on such basic concepts as creating thread from grass, and growing wheat from seeds. She acquired a minimalist approach that culminated in 2012. Okubo has aspired toward harmony and has been able to work harmony into the process of creating himmeli based on an understanding of nature, also acquired through work with himmeli. It is a feeling of actualizing an inner vibration or chord rather than a deliberate act of creation.

   
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